زبانشناسی کاربردی
مینا طسوجی اذری؛ سعیده آهنگری؛ زهره سیفوری
چکیده
بررسی هویت معلم دارای اهمیت فزاینده ای بوده است.مطالعه حاضرچهارچوب نظری جدید هویت جامع معلم زبان را بر پایه نظریه زمینه ای ارایه نموده است. با درنظرگرفتن اثرمتقابل بین فرد واجتماع در شکل گیری هویت جامع معلمان،جنبه های مختلف سیستم فردی معلم به همراه مفهوم جامعه،شامل عوامل محیطی-اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته اند. روش الگوی کدگذاری ...
بیشتر
بررسی هویت معلم دارای اهمیت فزاینده ای بوده است.مطالعه حاضرچهارچوب نظری جدید هویت جامع معلم زبان را بر پایه نظریه زمینه ای ارایه نموده است. با درنظرگرفتن اثرمتقابل بین فرد واجتماع در شکل گیری هویت جامع معلمان،جنبه های مختلف سیستم فردی معلم به همراه مفهوم جامعه،شامل عوامل محیطی-اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته اند. روش الگوی کدگذاری استروس و کوربین(۱۹۹۸)، دربرگیرنده رسته های مرتبط با فرایند(معلم بودن) و تغییر(عوامل و شرایط موثر بر هویت معلم) نیز اجرا شدند. معلمی- که به عنوان کار حقیقی معلم تعریف شده – رسته مرکزی به وجود امده ،است. رسته اول- فرد مطلوب- شامل زیر رسته های : تسلط زبانی،سرعت درک،چالاکی فکرو وضعیت جسمانی است. رسته دوم-شخصیت عمومی- به هویت اجتماعی معلم زبان پرداخته و زیر رسته های: وجهه ،زندگی عمومی،و فرد رسانه ای را شامل میشود. با در نظر گرفتن رسته الگوهای زمینه ای،سه زیر رسته ی : محیط اجتماعی-فرهنگی، زمینه تعاملی و ابزارهای تدریس تعریف شدند. رسته دیگر- فنون راهبری- شامل :کنترل تعارض، فرایندهای حمایتی، شبکه بازخوردو تجارب بدست امده می باشد. در همین حال عوامل مداخله کننده ای نیز وجود دارند که بعنوان تسهیل کننده یا بازدارنده در جریان شکل گیری هویت جامع معلم فعالیت میکنندوشامل زیررسته های : نگاه جامعه،تفاوتهای فرهنگی بین زبانی،مشوق های اقتصادی و ارتقای کاری میشوند. نتیجه نهایی چهارچوب هویت جامع معلم که رویکرد حقیقی تدریس میباشد، به نمود نهایی یک معلم جامع اشاره دارد که دربرگیرنده زیر رسته های:جو تسهیل شده یا بازدارنده تدریس، تجربه حرفه ای و وجود کامل معلم است.
نسترن نصرت زادگان؛ زهره سیفوری؛ پرویز مفتون
چکیده
علیرغم تاکید بر فرم، در مورد شیوه های جلب توجه مانند درونداد ارتقا یافته، بازخورد فرازبانی صریح و ویراستاری تعاملی همسالان هنوز اختلاف نظر وجود دارد. پژوهش شبه تجربی حاضر تاثیر درونداد ارتقا یافته، بازخورد فرازبانی صریح، و ویراستاری تعاملی همسالان را بر تشخیص عبارات موصولی توسط 73 زبانآموز مونث ایرانی سطح متوسط بررسی ...
بیشتر
علیرغم تاکید بر فرم، در مورد شیوه های جلب توجه مانند درونداد ارتقا یافته، بازخورد فرازبانی صریح و ویراستاری تعاملی همسالان هنوز اختلاف نظر وجود دارد. پژوهش شبه تجربی حاضر تاثیر درونداد ارتقا یافته، بازخورد فرازبانی صریح، و ویراستاری تعاملی همسالان را بر تشخیص عبارات موصولی توسط 73 زبانآموز مونث ایرانی سطح متوسط بررسی کرده است. آزمودنیهای سه کلاس انگلیسی عمومی، درطیف سنی 18 تا 30 ، به طور تصادفی به گروههای درونداد ارتقا یافته (23 نفر)، بازخورد فرازبانی (29 نفر)، و ویراستاری تعاملی (21 نفر) تعیین شدند. آموزش مبتنی بر مطالب آموزشی و روش تدریس یکسان و با جهتگیری خواندن به نوشتن در 18 جلسه انجام شد و تنها تفاوت بین گروهها به شیوه جلب توجه آنها به صورتهای مورد نظر بود که در گروه اول با استفاده از متون خواندن ارتقا یافته، در گروه دوم به شکل بازخورد فرازبانی معلم، و در گروه سوم به شکل ویراستاری تعاملی همسالان انجام شد. برای سنجش تشخیص عبارات موصولی توسط زبان آموزان از دو پیشآزمون و پسآزمون موازی چهارجوابی محقق-ساخته و متمرکز بر عبارات وصفی استفاده شد. تحلیل دادههای تحقیق با استفاده از کوواریانس یک جانبه بین گروهها نشانه تفاوت معنادار و بهتر گروههای بازخورد فرازبانی و ویراستاری در مقایسه با گروه درونداد ارتقا یافته و عملکرد بهتر گروه بازخورد فرازبانی بود. نتایج تاثیر بازخورد فرازبانی و کاربردهای آموزشی آن در تدریس عبارات موصولی را نشان می دهد.